Schrijvers on Stage met Martin Michael Driessen

Literaire talkshow in bibliotheek Stad

De talkshow Schrijvers on Stage draait op woensdag 20 maart om de schrijver Martin Michael Driessen. Schrijvers on Stage wordt georganiseerd in samenwerking met literair genootschap Eindig Laagland en vindt plaats in bibliotheek Stad. De aanvang van deze avond is 20.00 uur. Kaarten kosten € 7,-voor bibliotheekleden en € 9,-voor niet-leden en zijn verkrijgbaar via de website of bij de klantenservicebalie in de bibliotheek.

Over Martin Michael Driessen
Het oeuvre van Martin Michael Driessen(1954) is omvangrijk, maar deze opera- en toneelregisseur en vertaler is bij het grote publiek vooral bekend als schrijver van veelgeprezen literaire romans en verhalenbundels. Een greep uit zijn werk: Vader van God (2012), Een ware held (2013), de vuistdikke historische roman Lizzie (2015) − die hij samen schreef met dichteres Liesbeth Lagemaat – en de novellebundel Rivieren (2016), bekroond met de ECI Literatuurprijs 2016. Ook onder jongeren is Driessen populair. Voor Rivieren ontving hij De Inktaap, dé jongerenprijs van de Nederlandse literatuur.

Driessens laatste roman De pelikaan (2017) is zowel een tragikomedie als een politieke parabel, gesitueerd in het Kroatische deel van het Joegoslavië ná Tito. De dreiging van de Balkanoorlog is al voelbaar. Twee antihelden als hoofdkarakters creëren een wederzijdse afhankelijkheid door elkaar te chanteren zonder dit van elkaar te weten.

Driessens nieuwste verhalenbundel Mijn eerste moord bestaat uit drie novelles en acht korte verhalen. De auteur blijkt opnieuw een voortreffelijke en verrassende verhalenverteller te zijn.

De op de omslag prijswinnende foto van de Canadese amateurfotograaf Don Gutoski is al een verhaal op zich. Door de klimaatverandering zijn rode vossen en poolvossen in elkaars leefgebied terechtgekomen. Het gewone verslindt het uitzonderlijke, de doder en de gedode. Opmerkelijk is de gelijkwaardige gelaatsuitdrukking van de twee vossenkopjes. Het is dus niet vreemd dat de dood de verbinding vormt tussen alle verhalen, met de satirische ondertoon die we zo goed van Driessen kennen.

« Terug